Een beller is sneller!
Het corona-virus heeft heel veel veranderd in onze manier van werken. Afstandswerken is goed ingeburgerd en we werken steeds minder op kantoor. Daarnaast kiezen we sneller voor een zoom-meeting dan voor een live meeting. Dit gebeurde ook met e-mail: omdat we minder geoefend worden op direct contact gaan we sneller een e-mail sturen en wordt er niet meer gebeld.
Jammer is dat, want we mogen de voordelen van bellen niet onderschatten. Ik geef graag een aantal redenen waarom een beller nog steeds sneller en van onschatbare waarde is.
1. Directe interactie
Een van de belangrijkste redenen waarom een beller sneller is, is door de directe communicatie die mogelijk is. In tegenstelling tot app-jes, berichten of e-mails, waarbij de reactietijd soms traag is en voor mis-interpretatie vatbaar is. Dit betekent dat vragen snel beantwoord kunnen worden, misverstanden vallen minder voor en beslissingen worden sneller genomen.
2.Persoonlijke connectie
Door te bellen, creëer je persoonlijke connectie die ontbreekt in geschreven communicatie. Intonatie van je stem en emotionele nuances kan je waarnemen. Hierdoor ontstaat er een betere band tussen de mensen die met elkaar bellen. Dit bespaart tijd en energie en stelt je in staat snel vooruitgang te maken.
3. Onmiddellijke Besluitvorming
Nog een voordeel van bellen is dat je de mogelijkheid hebt om direct beslissingen te nemen. In plaats van de welbekende “pingpong” e-mails of berichten, kunnen zaken snel worden besproken en oplossingen realtime worden bedacht. Dat bespaart tijd en energie en stelt je in staat snel vooruitgang te boeken.
4. Snelle Opvolging
Als je direct feedback wilt en zaken snel wil kunnen opvolgen, is bellen de beste optie. Bij aanvullende informatie of als er verdere actie moet genomen worden, kan dit direct worden besproken en afgehandeld tijdens het gesprek. Dit elimineert vertragingen die kunnen optreden bij het wachten op reacties via e-mail.
5. Effectieve Probleemoplossing
Bellen is dé keuze bij uitstek wanneer je een complex probleem wil oplossen of een gevoelige kwestie wil behandelen. Dit stelt mensen in staat om realtime te brainstormen, perspectieven te delen en samen te werken aan een oplossing. Dit leidt tot een snellere en effectievere probleemoplossing dan bij e-mailverkeer.
Conclusie
Uiteraard heb ik helemaal niets tegen e-mails en Appjes, deze hebben zeker ook hun belangrijke plaats in deze moderne maatschappij. Maar ik vind bellen uitzonderlijk krachtig!
Een beller is sneller omdat hij/zij directe interactie heeft, een persoonlijke connectie maakt, directe besluitvorming mogelijk maakt, super snel kan opvolgen en effectievere probleemoplossing mogelijk maakt.
Dus als je de volgende keer een belangrijk bericht moet overbrengen, een dringend probleem moet oplossen of zelfs een afspraak wil inplannen, overweeg dan zeker een belletje. De snelheid en efficiëntie van een telefoongesprek maken écht verschil!